Training in the use of digital tools in journalistic practice

Main Article Content

Mariana Chávez Castañeda

Abstract

Given the transformations recorded by journalistic activity in the digital age and the increasing use of technology by audiences to obtain, consume and share news content, it is necessary to analyze whether journalists receive training on the use of digital tools to produce content. Informative taking advantage of the benefits provided by technology.
In the journalistic convergence, that the media of the state of Querétaro, located in the center of Mexico are involved, it was detected that professionalized journalists and those of office do not receive continuous training on the use of technology. Through the companies for which they work, together with the fact that at the time they did not obtain the updated knowledge on the subject during their time at the University. Faced with the demand of the market in which journalism industries are inserted reporters became self-taught in the use of digital tools to process and transmit as they can the information they produce.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Chávez Castañeda, M. (2019). Training in the use of digital tools in journalistic practice. Sintaxis, (2), 47–60. https://doi.org/10.36105/stx.2019n2.03
Section
Artículos

References

Crucianelli, S. (2013). Herramientas digitales para periodistas. Centro Knight para el Periodismo en las Américas: Universidad de Texas.
Del Arco, M.A. (2015). Los estudios de periodismo en Latinoamérica: en el bosque de la comunicación y las ciencias sociales. Cuadernos de periodistas, 29, 132-152.
García Avilés, J. (2011). Dimensiones y tipología de las actividades de participación de la audiencia en la televisión pública. Revista Ámbitos.
Hernández, M. (2004). La formación universitaria de periodistas en México. Revista Comunicación y Sociedad, 1, 100-138.
Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2003). Los Elementos del Periodismo. España: Aguilar.
Meneses, M. (2011). Periodismo Convergente, tecnología, medios y periodistas en el siglo XXI. México: Porrúa.
Meneses, M. (2010). El periodismo en la sociedad de la información, implicaciones de la convergencia en los procesos de producción informativa, en la cultura profesional, y en la calidad de la información: El caso México. Tesis doctoral. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://132.248.9.195/ptd2010/marzo/0655727/Index.html
RAE. (2019). Periodismo. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=SdXSbMM
Salavarría, R., García-Avilés, J., & Masip, P. (2010). Concepto de Convergencia Periodística. En X. P. López-García, Convergencia digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España, pp. 41-64. España: Universidad de Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións e Intercambio Cientifico.
UNESCO. (2007). Plan modelo estudios de periodismo. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151209_spa
UNESCO. (2019). Fortalecimiento del periodismo. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/office-in-montevideo/comunicacion-e-informacion/desarrollo-de-los-medios/fortalecimiento-del-periodismo/