Training in the use of digital tools in journalistic practice
Main Article Content
Abstract
Given the transformations recorded by journalistic activity in the digital age and the increasing use of technology by audiences to obtain, consume and share news content, it is necessary to analyze whether journalists receive training on the use of digital tools to produce content. Informative taking advantage of the benefits provided by technology.
In the journalistic convergence, that the media of the state of Querétaro, located in the center of Mexico are involved, it was detected that professionalized journalists and those of office do not receive continuous training on the use of technology. Through the companies for which they work, together with the fact that at the time they did not obtain the updated knowledge on the subject during their time at the University. Faced with the demand of the market in which journalism industries are inserted reporters became self-taught in the use of digital tools to process and transmit as they can the information they produce.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Del Arco, M.A. (2015). Los estudios de periodismo en Latinoamérica: en el bosque de la comunicación y las ciencias sociales. Cuadernos de periodistas, 29, 132-152.
García Avilés, J. (2011). Dimensiones y tipología de las actividades de participación de la audiencia en la televisión pública. Revista Ámbitos.
Hernández, M. (2004). La formación universitaria de periodistas en México. Revista Comunicación y Sociedad, 1, 100-138.
Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2003). Los Elementos del Periodismo. España: Aguilar.
Meneses, M. (2011). Periodismo Convergente, tecnología, medios y periodistas en el siglo XXI. México: Porrúa.
Meneses, M. (2010). El periodismo en la sociedad de la información, implicaciones de la convergencia en los procesos de producción informativa, en la cultura profesional, y en la calidad de la información: El caso México. Tesis doctoral. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://132.248.9.195/ptd2010/marzo/0655727/Index.html
RAE. (2019). Periodismo. Recuperado de https://dle.rae.es/?id=SdXSbMM
Salavarría, R., García-Avilés, J., & Masip, P. (2010). Concepto de Convergencia Periodística. En X. P. López-García, Convergencia digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España, pp. 41-64. España: Universidad de Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións e Intercambio Cientifico.
UNESCO. (2007). Plan modelo estudios de periodismo. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151209_spa
UNESCO. (2019). Fortalecimiento del periodismo. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/office-in-montevideo/comunicacion-e-informacion/desarrollo-de-los-medios/fortalecimiento-del-periodismo/