Love and sexuality: value and meaning
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Abstract
In the light of Pope Benedict the XVIth's Deus Caritas est, the arti- cle seeks to show that man's desire to be profoundly loved for hi- mself and to love is not a utopian one; if it follows a path of hea- ling and of harmonization with the other goals of human life, this desire becomes whole and complete, thus permeating and rende- ring human eros strong and beautiful. It is a path that leads and helps the person to achieve a limpid gaze, capable of seeing the person in the flesh of the beloved, unifying the various elements the make up the rich experience of love –sexual attraction, emo- tions, the will 's choice, reason– within an action that is ordered towards the true good of the other. If these precious elements are not kept together though, love is not just impoverished, but most importantly it is threatened to fall apart.
Man needs therefore to find those ways of unification and har- monization of love, which are none other than the virtues, espe- cially the virtue of chastity. Human virtues are true resources for acquiring the art of a qualitative love, which continues to seek its fullness and excellence. Thus the virtues do not render us "immu- ne" or "opaque" towards reality, they do not do away with the onto- logical vulnerability to the world and to the other people. Instead,
they help us to eradicate that malady which disintegrates us mo- rally and which abandons us to our weaknesses, which then become wounds that can never heal; a fragmented eros make us drown in the tragedy of not being able to reach what eros promises
Human love thus harmonized is in fact an eros touched and reborn of Eternity, which embraces time –instead of escaping it– edifying a strong and genially creative love, a love which always affirming its bodily mediation. Agape does not destroy eros, but it cherishes and exalts it, offering man the necessary freedom to love: to love preserving the concept of difference involved in a relatio- nship; to love responding to the gift with a gift of self; to love the fruitfulness that true love implies, since true love is never sterile.
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References
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4 MACINTYRE A. Dopo la virtù. Roma: Armando, 2007: 266: «Pero no se trata sólo de asumir el hecho de que individuos diversos viven circunstancias sociales diver- sas: y también que todos nosotros nos acercamos a las circunstancias particula- res de nuestra vida como partadores de una determinada identidad social. Yo soy el hijo o la hija de alguien, el primo o el tío de otro; soy un ciudadano de esta o de aquella ciudad, un miembro de este o aquel gremio o profesión; pertenezco a este clan, a aquella tribu, a esta nación”.
5 ID Animali razionali dipendenti. Perché gli uomini hanno bisogno delle virtù. Mila- no. Vita e Pensiero, 2001: 1: “Estos dos datos de hecho, la vulnerabilidad y el su- frimiento por un lado y, por el otro, la dependencia de otros hombres, en sus di- versas y relacionadas manifestaciones, aparecen totalmente evidentes para hacer pensar que no sea posible dar una explicación creible de la condición humana sin reconocer la centralidad de su rol”.
6 Seguimos la perspectiva de K. Wojtyla en Amore e responsabilità. Morale ses- suale e vita interpersonale (trad. it. A. Milanoli). Genova: Marietti, 1980.
7 Ibid., pp. 15-29.
8 BOTTURI F. Etica degli affetti, en VIGNA C, BOTTURI F (curador). Affetti e legami. Milano: Vita e Pensiero, 2004: 50: “En la perspectiva del enamoramiento el amar apa- rece como una fascinación que crea atracción dirigida a la satisfacción. La sani- dad del enamoramiento mismo depende de la unidad dinámica de estos momentos; su separación, de hecho, da lugar a formas unilaterales y patológicas. El enamo- ramiento limitado a la facinación decae en estetismo, la atracción por emoción y la (espera de) satisfacción por hedonismo. De este modo el enamoramiento se re- tuerce en formas de narcisismo, que le impide evolucionar hacia la plenitud del amor, como debemos ver. El enamoramiento se encierra entonces en sí mismo, se niega a su agitada evolución y se vuelve siempre de algún modo y medida destructivo”.
9 Cfr.: POPE KS (ed). On Love and Loving. Psychological perspectives on the natu- re and experience of romantic love. San Francisco-Washington-London: Jossey- Bass Publishers, 1980.
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16 TOMMASO D’AQUINO. Summa Theologiae. II-II, q. 151, a. l, co.
17 Para profundizar el tema de la castidad tratado en clave tomista véase GOTIA O. Il fascino dell’amore. Bellezza e castità nella prospettiva di San Tommaso d’Aquino. Siena: Cantagalli, 2011.
18 Tommaso D’Aquino. Summa Theologiae. I-II, q. 26, a. 4, co.
19 BOTTURI. Etica... p. 51: “El amor tiene caracteres opuestos: es obra de la liber- tad, requiere trabajo, tiene la dimensión de la duración. Amar significa querer amar, es decir, asumir libremente aquella intencionalidad afectiva que el enamo- ramiento ofrece espontáneamente”.
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23 Ibid.
24 CRAWFORD D. Sexuality, The common good and the public recognition of the ho- mosexual unions, en Melina, Belardinelli. Amare..., pp. 477-495.
25 CONCILIO VATICANO II. Costituzione Pastorale «Gaudium et spes» (29 giugno 1966). 24.
26 GAMBINO G. Il riconoscimento pubblico delle unioni omosessuali: la funzione del diritto innanzi ai cambiamenti sociali», en MELINA, BELARDINELLI. Amare..., pp. 509- 520, 517.
27 Ibid.